Ga je je eigen bedrijf beginnen en een financieringsaanvraag doen, dan is het eerste wat je moet doen een bedrijfsplan maken. Een ondernemingsplan schrijven, laten zien wat je doelen zijn en hoe je die bereikt. Het bevat ook informatie over geldstromingen (financieel plan) en hoe je zaak runt.
Het is ook goed voor je zelf, zodat je ziet of het financieel haalbaar is.
Als je financiering zoekt bij een bank of een andere geldschieter zal je soms een business plan moeten maken.
Geldschieters gebruiken bedrijfsplannen om uit te zoeken of ze geld aan een nieuw bedrijf moeten lenen. Een goed bedrijfsplan kan het voor geldschieters gemakkelijker maken om te beslissen. Een ondernemingsplan maken moet dus goed gebeuren.
Is een ondernemingsplan verplicht? Nee het is niet verplicht en sommige geldverstrekkers vragen er niet om.
Wat is een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan is een document waarin je bedrijfsdoelstellingen beschrijft en hoe je ze denkt te bereiken. Het kan nuttig zijn om je ondernemingsplan te zien als de routekaart naar succes.
Hoewel een ondernemingsplan niet wettelijk verplicht is, kan het zeer nuttig zijn om je bedrijf op koers te houden.
Als je overweegt een bedrijf te starten, of als je al een tijdje een bedrijf hebt maar nog geen ondernemingsplan hebt geschreven, dan is dit artikel iets voor jou!
Hoe maak en schrijf je een bedrijfsplan
Het proces van het schrijven van een ondernemingsplan kan in het begin ontmoedigend lijken. Dit komt omdat het vereist dat je aan het grote geheel denkt om succesvol te zijn, in plaats van je te concentreren op één specifieke taak.
Dus hoe maak je een ondernemingsplan. Lees onderstaande tips over een businessplan opstellen en start je super plan!
#1. Brainstorm
Begin met alles op te schrijven wat je met je bedrijf wilt bereiken. Dit is het moment om zo ambitieus en optimistisch te zijn als je wilt! Ga los en gooi alle grenzen open. Later order je deze gedachten als ze allemaal op papier staan.
#2. Beoordeel de huidige situatie
Als je klaar bent met brainstormen, doe dan een stap terug om na te denken over hoe de situatie nu is of hoe je bedrijf er nu voor staat.
Heb je al een bedrijf? Denk dan na wat er is gebeurd sinds de laatste keer dat je de doelen uitschreef. Zijn er grote veranderingen geweest in personeel of uitrusting? Hoe beïnvloeden die de toekomstplannen?
#3. Onderzoek je bedrijfstak
Nu is het tijd om wat diepgaand onderzoek te doen naar je specifieke bedrijfstak.
- Wat zijn de belangrijkste trends?
- Heb ik vergunningen nodig?
- Wat doet de concurrentie?
- Wie zijn de belangrijkste spelers?
- Hoe zal je bedrijf in dit landschap passen?
Deze informatie help je om realistische prognoses voor de toekomstige groei te maken.
#4. Stel doelen
Nadat je je onderzoek gedaan hebt, is het tijd om specifieke doelen (zie punt #5) voor de toekomst te stellen. Dit helpt om alles samen te binden en ervoor te zorgen dat je bedrijfsplan haalbaar is. Probeer ze zo mogelijk op te splitsen in jaarlijkse mijlpalen, dat is gemakkelijker om je bedrijfsplannen te verwezenlijken!
#5. Zorg dat je doelen realistisch zijn.
Gebruik hierbij de S.M.A.R.T methode. Je doelen moeten Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden zijn.
- Specifiek betekent dat de doelen precies moeten zijn. De doelen moeten niet te ruim zijn.
- Meetbaar betekent dat aan de doelen een metriek verbonden moet zijn. Bijvoorbeeld, “de verkoop met 30% verhogen” is veel beter dan iets algemeens als “de omzet verhogen”.
- Acceptabel betekent dat de doelen redelijk moeten zijn. De doelen moeten met je bedrijf te maken hebben. Bijvoorbeeld, “€ 500 opbrengen” is geen relevant doel als je een restaurant opent. Een beter doel zou zijn “10 nieuwe klanten verkopen”.
- Realistisch betekent dat de doelen passen bij je mogelijkheden en middelen. De doelen moeten iets zijn dat redelijkerwijs haalbaar is, gezien je achtergrond, deskundigheid en beschikbare middelen. Bijvoorbeeld, “de verkoop met 1000% verhogen” is niet realistisch als je geen voorafgaande ervaring of kennis hebt met het verkopen van producten.
- Tijdgebonden is de laatste letter in SMART. Doelen moeten tijdgebonden zijn. Het doel moet een begin- en einddatum hebben. Plan de tijd ruim in om teleurstelling te voorkomen.
#6. Gedetailleerd ondernemingsplan, maar niet overweldigend
De geldschieter zal de basis willen weten van wat je aan het doen bent. Ze willen ook weten wat je bedrijf kan beïnvloeden zoals aansprakelijkheden en andere zaken.
Dit is een belangrijk punt, want soms stellen ondernemers erg hoge doelen, ook al weten ze dat ze die niet zullen bereiken. In feite werken het stellen van deze onrealistische doelen tegen je. Een geldschieter begint te twijfelen aan je bekwaamheid of vermogen om een bedrijf te runnen.
#7. Nauwkeurige financiële prognoses
Je moet een realistisch idee hebben van hoeveel geld je bedrijf in de eerste paar jaar zal opbrengen. Bij het invullen van elke soort financiële projectie is het belangrijk om zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Zorg ervoor dat je informatie opneemt over kosten en uitgaven, inkomsten, en je break-even punt.
Deze informatie zal geldschieters helpen te begrijpen hoeveel geld je nodig hebt om je bedrijf winstgevend te maken. Ze zullen ook zien welke middelen nodig zijn om de onderneming te laten slagen
#8. Over hoe je bedrijf georganiseerd is
Als je bedrijf geen BV is, zal dit geldschieters helpen je juridische structuur te begrijpen. Leners willen weten waar hun geld aan besteed wordt en wie bevoegd is het te gebruiken. Dus welke rechtsvorm (eenmanszaak, V.O.F., B.V., N.V. etc.) hanteer je.
Wie doet de administratie? Doe je dat zelf of heb je een boekhouder.
Tenslotte moet je persoonlijke informatie over alle eigenaars van je bedrijf vermelden. Dit omvat persoonsgegevens als naam, leeftijd, opleidingsniveau en functie.
#9. Zorg voor een marketingplan
Je moet weten hoe je klanten naar je bedrijf gaat lokken. Bijvoorbeeld een beschrijving van je reclame- en marketingstrategieën, en de kosten die hiermee gepaard gaan.
#10. Risico’s.
Hieruit blijkt hoe je van plan bent om te gaan met eventuele risico’s die zich kunnen voordoen. Daarom is het belangrijk om zwakke punten en sterke punten (swot analyse) in je plan op te nemen.
De kredietverstrekker wilt weten hoe je de lening denkt terug te betalen. Dit kan een beschrijving omvatten van je terugbetalingsvoorwaarden, zoals het bedrag en de frequentie van de betalingen.
Tenslotte over een bedrijfsplan maken
- Zorg er voor dat je bedrijfsplan goed geschreven en gemakkelijk te lezen is
- Maak het overzichtelijk en scanbaar
- Zorg voor een inhoudsopgave
- Gebruik maximaal 2 lettertypes
- Gebruik maximaal 3 kleuren
- Laat de titels opvallen
- Zorg dat belangrijke zinnen vetgedrukt zijn
Als je deze tips volgt, heb je een ondernemingsplan die geldschieters aanvaarden en je bedrijfsdoelen helpen te bereiken.
Mocht je een ondernemer met veel ervaring zijn en je hebt nog meer tips voor je mede-ondernemer, laat je reactie dan hieronder achter.
Veel succes!