Is Een Zakelijke Lening Aftrekbaar? Wij hebben het uitgezocht

Is een zakelijke lening aftrekbaar?

Je moet als ondernemer belasting betalen over jouw winst. Om deze belasting te verlagen, kan je zakelijke kosten van de winst aftrekken. Heb je een zakelijke lening? Dan zijn ook bepaalde kosten daarvan aftrekbaar voor de aangifte inkomstenbelasting.

Hieronder leggen we uit met welke kosten je te maken krijgt als je een zakelijke lening afsluit. Vervolgens bespreken we welke kosten wel aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting en welke niet. Dit helpt je bij het correct verwerken van de kosten voor je zakelijke lening en het verlagen van jouw belastbare inkomen.

Kosten van een zakelijke lening

Er komen een hoop kosten kijken bij een zakelijke lening. Voor het afsluiten van de lening betaal je bijvoorbeeld vaak eenmalige afsluitprovisie. Naast deze afsluitkosten worden er soms ook kosten in rekening gebracht voor het ontvangen van advies. De eenmalige kosten kunnen soms hoog oplopen, dus het is zeker goed om daar op te letten en daar rekening mee te houden.

Is de zakelijke lening afgesloten? Dan beginnen de periodieke kosten. Je moet de lening uiteraard terugbetalen. Dit gebeurt vaak maandelijks, maar soms ook iedere week of ieder kwartaal. Je betaalt dan een afgesproken deel van de lening terug.

Hoeveel je moet afbetalen, hangt af van een aantal factoren. Zo speelt de hoogte van de lening natuurlijk een belangrijke rol. Des te meer je leent, des te meer je moet terugbetalen. Ook de looptijd is van invloed. Stel dat je € 50.000 leent en die lening binnen 1 jaar wil aflossen. Je zal dan iedere maand een hoger bedrag moeten terugbetalen dan iemand die ervoor kiest € 50.000 te lenen met een looptijd van 5 jaar.

Maar dat niet alleen: er wordt ook rente in rekening gebracht. Je betaalt rente over het openstaande bedrag. Aan het begin betaal je daardoor meer rente dan aan het einde van de looptijd. De rentekosten kunnen zeker in de eerste maanden dus hoog uitvallen! Het is heel belangrijk om daar rekening mee te houden.

Op zoek naar een zakelijke lening met de laagste rente? Vergelijk dan hier alle zakelijke leningen.

Wie een zakelijke lening afsluit, krijgt dus te maken met verschillende kosten:

  • Eenmalige kosten zoals een afsluitprovisie of advieskosten
  • Kosten voor het afbetalen van de lening
  • Rente
  • Eventuele extra kosten

Wat zijn zakelijke kosten?

Ondernemers mogen zakelijke kosten van hun belastbare inkomen aftrekken. Je belastbare inkomen wordt hierdoor verlaagd, waardoor de Belastingdienst over een lager bedrag belasting berekent. Je betaalt dan minder belasting en houdt meer winst over. 

Doordat een zakelijke lening een lening voor jouw onderneming is, zoals de naam al doet vermoeden, denk je misschien al snel dat alle zakelijke lening kosten ook als zakelijke kosten worden gezien. Maar dat is niet waar! De Belastingdienst maakt onderscheid tussen deze kosten, waardoor niet alle kosten voor een zakelijke lening ook zakelijke kosten zijn.

Wel zakelijke kosten van een bedrijfslening:

  • Eenmalige kosten als advieskosten of een afsluitprovisie
  • Rente
  • Eventuele extra kosten

Geen zakelijke kosten van een bedrijfslening:

  • Aflossingen

De kosten die je betaalt om de lening terug te betalen, zijn dus niet aftrekbaar voor de aangifte inkomstenbelasting. Je moet deze kosten gewoon aan jouw kredietverstrekker betalen totdat de lening is afbetaald en kan deze niet van het belastbaar inkomen aftrekken. De rente, eenmalige kosten en eventuele extra kosten daarentegen zijn wél aftrekbaar. Dit levert fiscaal voordeel op.

Is de rente op een zakelijke lening aftrekbaar?

Ja! Omdat de rente op een zakelijke lening onder zakelijke kosten valt, mag je de rente die je betaalt over een zakelijke lening van je winst aftrekken. Dit verlaagt je belastbare inkomen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Dat kan een hoop schelen!

Rekenvoorbeeld

Je hebt € 60.000 winst gemaakt in een jaar. Je hebt ook € 5.000 aan rente betaald voor een openstaande zakelijke lening. Je mag dit bedrag aftrekken van jouw belastbare winst. € 60.000 – € 5.000 = € 55.000. Er wordt dan geen belasting gerekend over € 60.000, maar over € 55.000. Dit levert veel voordeel op.

Eenmalige kosten aftrekken

Eenmalige kosten of extra kosten mogen net als de rente van de winst worden afgetrokken. Deze kosten zijn namelijk aftrekbaar. Je kan deze kosten dus in mindering brengen om jouw belastbare winst te verlagen.

Rekenvoorbeeld

Je winst is € 50.000. Je hebt € 4.000 aan rente betaald en € 250 aan afsluitkosten. Beide bedragen zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Je doet dan € 50.000 – (€ 4.000 + € 250) = € 45.750. De Belastingdienst rekent dan belasting over € 45.750. Je hoeft dus minder belasting te betalen.

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *