naamsbekendheid vergroten

Naamsbekendheid vergroten

Ken jij bedrijf X? Nee, nooit van gehoord. Waar komen ze vandaan dan? Eh ..

Tja, tijd om de naamsbekendheid te vergroten van je bedrijf. Maar hoe ga je je naamsbekendheid vergroten?

Lees hier de 7 manieren om je brand awareness te vergroten.

Brand awareness betekenis

Wat is brand awareness: Dit is niets anders dan je bezoeker bewustmaken van het bestaan van je bedrijf. Hoe doe je dit? Nou, bijvoorbeeld door een brand awareness campaign. Lees onderstaande tips maar eens.

#1. Bloggen met SEO

Je zou natuurlijk kunnen bloggen over koetjes en kalfjes. Of je zet iets waardevols neer. Misschien dat laatste?

Ga je bloggen, denk dan eerst na waar je bezoeker opzoek naar is. Hebben ze een bepaald probleem, lopen ze tegen iets aan (auw) of willen ze meer informatie over een specifiek onderwerp. Weet, weet en weet wie je doelgroep is.

Weet je wie het zijn? Schrijf dan alle onderwerpen op die je wilt behandelen voor je bezoeker. Kijk goed of je onderwerpen als een aparte blog wilt schrijven of combineert in een blog. Als een onderwerp veel overlap heeft, combineer je dit het beste in een blog.

Wees niet bang om je geheimen te delen. Vaak zie je dat bedrijven niet te veel informatie willen publiceren, omdat ze bang zijn dat ze geen klanten krijgen. Want alle informatie is immers op de website te vinden. Maar dat is niet zo. Als je veel waardevolle informatie geeft, dan kom je over als een autoriteit. Je naamsbekendheid wordt groter. Dat wil je toch?

Het is belangrijk om je bezoeker zoveel mogelijk te helpen. Los het probleem op. Probeer dit te combineren met je product of service.

Bijvoorbeeld: je verkoopt online boompjes. Je zou natuurlijk kunnen schrijven over de verschillende boompjes die we in de wereld hebben, maar ook over bepaalde ziektes en vooral hoe je dit oplost. Of over bepaalde vitamines voor de boompjes.

Schrijf niet zomaar, maar doe een SEO onderzoek. Welke zoekwoorden zijn populair en welke zoekwoorden gebruiken je concurrenten. Als je dit allemaal hebt, gebruik ze dan in je blog. Ga je concurrent niet kopiëren, maar doe het veel beter.

Schrijf op een natuurlijke manier, bijna alsof je tegen iemand praat. Vermijd moeilijke woorden, want anders mijdt de bezoeker jou.

Zorg voor een goede titel met het zoekwoord erin, zodat de lezer je blog echt wilt lezen. Als niemand het leest, dan had je net zo goed urenlang met een lege pen op een stuk zwartpapier kunnen krabbelen.

#2. Bedrijfsprofiel op bedrijfswebsites

Laat je bedrijf zichtbaar zijn op de bedrijfswebsites. Dit zijn websites waar je een bedrijfsprofiel aanmaakt. Vaak zijn ze gratis en soms niet.

Bij sommige bedrijfswebsites kun je extra in de picture staan voor een bepaald bedrag. Dan kom je bijvoorbeeld op de eerste pagina te staan of ze vermelden je website. Maar dit is niet per se nodig. Bij andere bedrijfswebsites vermelden ze weer gratis je website. Dus kijk goed wat de mogelijkheden zijn.

Door zoveel mogelijk profielen aan te maken, vergroot je de vindbaarheid van je bedrijf en dus ook je naamsbekendheid.

Maak je profiel onder andere aan bij:

  • Google my business
  • Bedrijvenblad.nl
  • Detelefoongids.nl
  • Aanmelden-bij.allebedrijvenin.nl
  • Yalwa.nl
  • Bedrijven-zoeken.nl
  • Online-bedrijvengids.nl
  • Allebedrijvenonline.nl
  • Nederlandinbedrijf.nl
  • Yelp.nl

#3. Hergebruik

Naamsbekendheid vergroten doe je ook door het te gebruiken. Oh ja? Hoe dan? Nou zo ..

Als je een video voor YouTube hebt gemaakt, transcript de tekst en maak er een blog van. Van de audio maak je weer een podcast. Gebruik zinsdelen uit je tekst om deze te posten op sociale media. Heb je een lange video? Knip hem in delen zodat je meerdere video’s kan posten.

Zo maak je van 1 bericht heel veel berichten. Je bent meer zichtbaar en het kost je minder tijd, want je hoeft namelijk niet telkens een nieuw onderwerp te bedenken waarover je gaat schrijven.

#4. E-mail

E-mail is nog steeds populair en niet meer weg te denken. Er zijn zelfs meer e-mailaccounts dan sociale media accounts in de wereld. Daarnaast is de kans op verkoop bij e-mailmarketing veel hoger dan bij sociale media. Als je eenmaal een lijst hebt opgebouwd, kost het je veel minder geld om je doelgroep te bereiken dan via advertenties.

Heb je nog geen e-maillijst, begin dan vandaag nog met het verzamelen van e-mails. Hoe bouw je een lijst op?

Ten eerste: Geef je bezoeker een reden om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Dit kan zijn:

  • Gratis e-book
  • Premium nieuws
  • Korting
  • Checklist
  • Gratis cursus
  • Sjablonen

Dus probeer iets te bedenken om je bezoeker over te halen om bij jou te gaan inschrijven.

Afhankelijk van je prioriteit om emails te verzamelen, plaats de pop-up op een opvallende plaats. Houd er rekening mee dat het op een telefoon goed zichtbaar is en ook makkelijk weg te klikken is. Je wilt tenslotte niet je bezoeker met iets opzadelen wat hij niet wil.

De tekst in de pop-up moet opvallend zijn en de waarde van je aanbod benadrukken. Als e-mails verzamelen een prioriteit is, zorg dan voor een opvallende knop bovenaan je website.

Je kan ook een aparte pagina (landingspagina) maken op je website die de bezoeker verleidt om zich bij jou in te schrijven. Het verkeer leidt je naar deze landingspagina toe door een knop op de hoofdpagina te plaatsen of door te adverteren en naar deze pagina te leiden.

#5. Weggeef actie

Geef iets bijzonders weg om je merkbekendheid te vergroten. Maar doe het niet in het wilde weg, want dan trek je ook gelukszoekers aan die je eigen niet wilt hebben. Nee, in plaats daarvan wil je natuurlijk de mensen aantrekken die relevant voor je zijn; je doelgroep.

Als je een e-maillijst hebt, is dit een stuk makkelijker. Heb je die niet, dan moeten we naar een andere manier opzoek. Je zou kunnen denken aan een samenwerking met een ander bedrijf die niet je direct concurrent is, maar wel in dezelfde branche zit. Bijvoorbeeld als je games verkoopt, zou je kunnen samenwerken met een computerwinkel die geen games verkoopt. Zo ben je niet elkaars concurrent.

#6. Naamsbekendheid vergroten op social media

Veel bedrijven zijn actief op sociale media. Het is immers gratis reclame maken voor je bedrijf. Maar veel bedrijven doen het totaal verkeerd. Wat de meeste bedrijven doen is zichzelf tot het uiterste promoten, bijvoorbeeld reclame maken op Instagram of FB. En daar is sociale media precies niet voor bedoeld.

Op sociale media maakt je contact, je gaat in gesprek of je deelt iets waardevols. Sociale media is bedoeld om te ontspannen.

Als je bijvoorbeeld een pizza restaurant hebt, ga dan niet strooien met kreten als “Kom nu bij ons eten, bla bla bla”. In plaats daarvan is het beter om een overheerlijk recept te plaatsen die mensen graag delen. Op deze manier schiet je naamsbekendheid op sociale media omhoog. En als je dan af en toe een voucher er doorheen gooit is het niet erg. Maar zeker 90% van je publicaties dienen geen promotie te zijn.

#7. Laat je product reviewen

Een bedrijf stuurde zijn producten naar journalisten, influencers en bekende websites. Daar werd hun product beoordeeld. Gevolg? Ze kregen een hoop naamsbekendheid.

Hoe ga je dat doen? Bekijk je concurrenten en probeer erachter te komen wie hun publiek is. Of ga opzoek naar soortgelijke producten en kijk wie het beoordeeld heeft. Vraag hen om ook jouw product te laten beoordelen en hierover te schrijven.

#8 Growth marketing

Met growth marketing laat je je bedrijf op een snelle manier groeien. Je kijkt naar statistieken en data om te bepalen welke strategieën je gaat toepassen.

Verder kijk je op een creatieve manier hoe je het bereik gaat vergroten om meer klanten te bereiken en die aan je te binden voor een langere tijd.

Binnenkort meer hierover in deze blog.

Conclusie naamsbekendheid vergroten

Er zijn nog veel meer manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Ook is het belangrijk om je naamsbekendheid te meten.
Verder .. denk out of the box en kom met ludieke acties. Experimenteer en kom er achter wat werkt. Op deze manier vergroot je het bereik voor je bedrijf.

Wil je het liever uitbesteden? Kijk dan eens op de website van ATX Online Marketing en ontdek wat ze voor jou doen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *