Als ondernemer is het vaak een uitdaging: hoe vind je nieuwe klanten? Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en de off- en online wereld geven steeds meer opties. Waar vind je nieuwe klanten en wat kun je er zelf voor doen? Wij zetten een aantal opties op een rij.
Het is altijd belangrijk om vooraf te beslissen naar wie je op zoek bent. Wie is je ideale klant? Door dit te bepalen, kun je gerichter op zoek gaan naar nieuwe klanten en weet je waar je moet zoeken.
Netwerken
Nog altijd vinden ondernemers het vaakst nieuwe opdrachten via hun eigen netwerk. Als ondernemer is het daarom ook goed om een goed zakelijk netwerk te hebben. Waar je dat vindt hangt af van wie je doelgroep is. Werkt je doelgroep vooral lokaal? Kijk dan eens in je gemeente of omgeving naar zakelijke bijeenkomsten zoals een ondernemerscafé.
Als je een specifieke doelgroep hebt, bijvoorbeeld in een bepaald vakgebied, dan is het handiger om te kijken naar vakbeurzen of een specifieke netwerkborrel. En vergeet online niet, tegenwoordig zijn ook daar veel communities te vinden.
Sociale media
Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar wist je dat sociale media zakelijk gezien ook heel handig kan zijn? Niet alleen jij gebruikt het waarschijnlijk dagelijks, maar je klanten ook. Het is dus een goede manier om je klanten te bereiken.
Welk sociale medium het meest geschikt is, hangt wederom af van wie je klanten zijn. Zo kan LinkedIn heel geschikt zijn voor ondernemers in dienstverlenende functies, zoals tekstschrijvers en communicatiemedewerkers. Ben je een bloemist of een bakker, dan is het vaak goed om te laten zien wat je maakt: geschikte platforms daarvoor zijn Instagram of TikTok.
Mond-tot-mondreclame
Net als netwerken is mond-tot-mondreclame nog altijd één van de manieren waarmee vaak nieuwe opdrachten binnen worden gehaald. Als je klanten tevreden zijn, kunnen zij je aanbevelen binnen hun eigen netwerk, wat vertrouwen oplevert.
Online reviews zijn eigenlijk een moderne versie van mond-tot-mondreclame. Als tevreden klanten een positieve review achterlaten, schept dat vertrouwen bij nieuwe klanten. Vraag klanten daarom ook gerust om een review achter te laten, want dat is goed voor je bedrijf.
Zoekmachines
Als je bedrijf veel opdrachten binnenhaalt via je website, kan het slim zijn om te investeren om goed vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google. Dit kan handig zijn voor ondernemers met webshops, maar ook voor ondernemers die een dienst verlenen, zoals een monteur of timmerman.
Omdat mensen vaak maar naar de eerste paar resultaten in een zoekmachine kijken, is het dus voor je bedrijf fijn om bovenaan te staan. Search Engine Optimization (SEO) kan je hierbij helpen. Ook adverteren via zoekmachines kan hier interessant voor zijn.
Communities en platforms
Als je het lastig vindt om jezelf of je bedrijf te verkopen, kun je eens kijken of een bemiddelingsbureau iets voor je is. Er bestaan verschillende van deze bureaus, die zich meestal presenteren op een platform. Bekende zijn bijvoorbeeld werkspot.nl of Freelance.nl. Je betaalt een bedrag om hierop te mogen staan, dus je moet voor jezelf afwegen of dat de moeite waard is.