Zonder klanten geen omzet, maar om nieuwe klanten te werven is het nodig om ze te overtuigen van jouw product of dienst. Maar hoe win je het vertrouwen van je potentiële klanten? In deze blog geven we een aantal praktische tips.
Internet is niet meer weg te denken uit onze wereld. Het is daarom ook belangrijk om online betrouwbaar te zijn. Om dat voor elkaar te krijgen kun je onder andere tijd steken in je online vindbaarheid en het krijgen van goede reviews. Maar ook offline zijn er mogelijkheden genoeg om jouw betrouwbaarheid te laten zien. Kies daarom altijd voor een goede mix van beide.
Wees vindbaar op het internet
Je doet het waarschijnlijk zelf ook als je iemand nog niet kent: even googelen. Potentiële opdrachtgevers of klanten zijn hierin niet anders en zullen dit ook doen. Zorg er daarom voor dat je goed vindbaar bent op het internet. Maar wees niet alleen goed vindbaar, zorgt ook dat de informatie die over je te vinden is klopt en positief is.
Zet sociale media in
Sociale media vormen een makkelijk middel om inzicht te geven in wie jij als ondernemer bent en hoe je werkt. Zo kun je in blogs laten zien welke kennis je in huis hebt of een video maken over je werkdag. Ook kun je in contact blijven met je klanten door vragen te stellen of polls te gebruiken. Mensen vinden het fijn om mee te denken, dus maak daar gebruik van.
Zorg voor goede reviews
Een van de eerste dingen die mensen doen als ze iets kopen is het bekijken van reviews. Als die eerlijk en positief is hebben potentiële klanten sneller de neiging om het product bij jou te kopen. Ook als je een dienst aanbiedt, zijn beoordelingen belangrijk. Mensen kunnen bijvoorbeeld een omschrijving geven hoe ze jouw dienst hebben ervaren en wat ze daar goed aan vonden.
Reviews moeten positief zijn, maar zeker ook eerlijk. Als je alleen maar de hoogste beoordelingen scoort, maakt je dat niet geloofwaardig. Verwijder daarom ook geen lage beoordelingen, mensen zijn prima in staat om daar zelf een conclusie uit te trekken.
Laat zien waarom jij de expert bent
Klanten hebben vaak de keuze uit meerdere opties, dus je moet laten zien waarom jij goed bent in je vak. Dit kun je online doen in blogs of door het maken van een video met tips. Ook kun je een whitepaper schrijven. Maar denk ook offline. Zo kun je je laten interviewen door de media, een advertorial plaatsen in een krant of lezingen of cursussen geven over jouw vakgebied.
Zorg voor persoonlijk contact
Mensen vinden persoonlijk contact altijd prettig, zeker als je als ondernemer diensten verleent. Maak bijvoorbeeld eerst kennis in een kennismakingsgesprek. Zo kan een klant je leren kennen en kun jij er achter komen wat de klant precies wil.
Ook achteraf kan je persoonlijk contact handig zijn. Bijvoorbeeld door een bedankje te sturen na een gesprek of zelfs na het voldoen van een opdracht. Als je je klanten bedankt na een gesprek, zullen ze zich gewaardeerd voelen en daardoor sneller terugkomen. Een bedankje achteraf kan zorgen voor nieuwe klanten door positieve mond-tot-mondreclame.