Waarom een webinar beginnen

Waarom je een webinar moet starten

Waarom zou je in vredesnaam een webinar starten? Misschien om je onderneming te laten groeien? Meer klanten aantrekken en uiteindelijk meer omzet behalen?
Ik geef je 5 goede redenen om vandaag nog met een webinar te starten.

1. Interactie

Je hebt een product te koop. Leuk. Maar zou het niet leuker zijn om te laten zien wat hij allemaal kan?
Het kijkende publiek maakt waarschijnlijk gelijk van de gelegenheid gebruik om je wat vragen te stellen. Voor jou als bedrijf de manier om onmiddellijk met je potentiële klanten in gesprek te gaan. Op deze manier neem je eventueel hun bezwaren weg.
Of wat dacht van een aanbieding. Alleen tijdens deze webinar krijgen ze een aanbieding of korting op je product. Wees creatief.

2. Gezicht

Mensen kopen niet een product van een bedrijf, maar van een persoon. Je bedrijf krijgt een gezicht.
Dit wekt meer vertrouwen en meer geloofwaardigheid op. Ook kan het publiek een gesprek met je aangaan.
Het publiek leert je kennen en dit kan jou een voorsprong geven op je concurrenten. Is dat niet leuk?

3. Uniek

Geef je een webinar, dan ben je min of meer toch wel uniek. Er zijn maar weinig bedrijven die een webinar geven.
Niet alle producten lenen zich hier even makkelijk voor uit om een webinar te geven. Maar denk out of the box en probeer hier creatief mee om te gaan.

4. Autoriteit

Tijdens de webinar krijg je niet alleen de unieke kans om je product te laten zien, maar ook waarde te bieden. Of geef een training van je product, zodat ze het beter leren kennen.
Op het moment dat je waarde creëert bij het publiek, kom je niet over als een verkoper maar als iemand met een autoriteit. Hierdoor vergroot je de kans op verkopen.
Tijdens de webinar kun je ook eventueel wat gratis wegegeven. Op deze manier blijft je naam langer hangen bij het publiek.

5. Laagdrempelig

Mensen hoeven niet te reizen en het is velen malen goedkoper. Je hoeft immers geen zaal te huren en je publiek maakt geen reiskosten.
Bovendien bekijken ze je webinar veilig vanuit achter hun bureau, zitbank, bed of waar dan ook.
Ook is het handig dat je verschillende tijdstippen kan plannen. Dus iemand in een ander land met een andere tijdzone volgt gewoon je webinar vanuit zijn ligstoel. Zo vergroot je je verkoop-territorium. Super toch?

Wat is een webinar en hoe werkt het

Wat is een webinar? Een webinar is een variatie op een seminar. Een seminar wordt bijvoorbeeld gehouden in een zaal. Je doet je praatje voor het publiek.

Bij een webinar doe je een seminar via het internet. Dus niet live tussen het publiek. Je doet het voor de camera. De camera is aangesloten op de computer waar de webinar software is op geïnstalleerd. De computer maakt verbinding met een webinar-server. Op deze server ben jij dus en het publiek aangesloten.

Hoe organiseer ik een webinar

Zelf webinar maken en gratis? Een webinar organiseren doe je bijvoorbeeld met Teams, Google meet of Zoom. Hier geef je gratis een webinar voor een klein publiek. Heb je een groter publiek, dan betaal je een bepaald bedrag hiervoor. Via al deze software kun je ook efficiënt vergaderen.

Tips bij een webinar

  • Zorg er voor dat je dat je een goede camera hebt
  • Gebruik een rustige en neutrale achtergrond
  • Heb je niet de juiste achtergrond? Maak dan gebruik van de camera effecten om de achtergrond waziger (blur) te maken. Je kunt zelfs een kantoorachtergrond creëren met deze effecten.
  • Trek de kleding aan die je normaal gesproken ook zou aantrekken bij een seminar
  • Praat duidelijk en niet te snel
  • Achter de camera kun je eventueel een papiertje of bord neer zetten met je aantekeningen als hulp

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *