Als je gaat ondernemen heb je vaak veel ideeën. Om voor jezelf en een ander duidelijk te krijgen wat je precies met je bedrijf wil gaan doen, hoe je dat voor elkaar gaat krijgen en hoe de financiën eruit zien, is het verstandig om dit van tevoren op papier te zetten. Dit kan in een ondernemingsplan. Een ondernemingsplan is niet verplicht bij het starten van een bedrijf maar het geeft je wel veel inzichten. Je mag daarom zelf bepalen wat je er in zet. Maar hoe schrijf je een goed ondernemingsplan? In deze blog leggen we dat stap voor stap uit.
Zakelijke lening
Als je voor de start van je bedrijf geld nodig hebt en hiervoor een zakelijke lening wil afsluiten, wordt vaak wel gevraagd om een ondernemingsplan. De verstrekker van de lening wil immers wel weten of het bedrijf potentie heeft en of de lening wel terugbetaald kan worden. Ook een investeerder wil graag weten waar hij zijn geld aan uitgeeft en of het bedrijf een toekomst heeft.
Wat is de inhoud van een ondernemingsplan?
In een ondernemingsplan ga je in op een aantal verschillende onderdelen van jouw bedrijf: jij als ondernemer, je doelgroep en de markt en je financiën. Hieronder gaan we kort in op de verschillende onderdelen die verstandig zijn om er sowieso in te zetten.
Samenvatting en introductie
Je begint met de introductie van je bedrijf waarin je je bedrijfsplannen samenvat. Met deze introductie geef je je lezer een beeld van je bedrijf. Ga niet te veel in op details, die komen later wel aan bod. Als je dit moeilijk vindt, kun je hem ook als laatste schrijven, dan heb je alle informatie al duidelijk. Zorg er wel voor dat dit altijd het begin van je ondernemingsplan is.
De ondernemer
Jij als ondernemer bent een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om ook wat dingen over jezelf te delen. Denk hierbij aan je persoonlijke gegevens, de reden waarom je ondernemer wil worden en je motivatie en doelstellingen. Ook beschrijf je waarom jij een goede ondernemer bent.
De onderneming
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om jouw bedrijf. In dit onderdeel ga je daar dieper op in. Je begint met jouw idee en vertelt waarom jouw idee uitgroeit tot een succesvol bedrijf. Dit kan in een paar regels. Daarnaast ga je verder in op hoe je bedrijf eruit komt te zien. Daarin leg je uit welke rechtsvorm je kiest, hoe je zaken als de administratie en de verzekeringen regelt en wat de locatie van je bedrijf is.
Marketingplan
Als ondernemer moet je goed in beeld hebben wie je doelgroep is en hoe de markt in elkaar zit. Dat zet je in het marketingplan. Zo onderzoek je of er voldoende vraag is naar jouw product of dienst en breng je in kaart wie je concurrenten zijn.
Financieel plan
In dit financieringsplan ga je in op alles wat met geld te maken heeft. Je laat hier zien dat jouw plan financieel haalbaar is. Dat doe je door middel van een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting en een liquiditeitsbegroting. Ook maak je een prognose over de verwachte winst.