Zakelijke kosten. Iedere ondernemer heeft er mee te maken. Een deel van deze kosten is aftrekbaar, waardoor je minder belasting betaalt. Zonde om te laten liggen toch? Maar waar moet je op letten en om welke kosten gaat het? Lees het in deze blog.
Zakelijke kosten zijn kosten die je maakt voor je bedrijf. Stel je huurt een bedrijfsruimte, dat zijn zakelijke kosten. Deze kosten kun je aftrekken van de omzet, zodat je minder belasting betaalt.
Welke kosten kan ik aftrekken?
De kosten die je maakt voor je bedrijf kun je dus aftrekken, mits dat redelijk is. De Belastingdienst zelf omschrijft het als ‘de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben‘.
Voorbeelden van deze kosten zijn:
- Inschrijven in het Handelsregister
- De huur van je bedrijfsruimte
- Zakelijke verzekeringen
- Reclame, briefpapier en visitekaartjes
- De inrichting van je kantoor of bedrijfsruimte
- Een computer of een laptop
- Salaris dat je betaalt aan je personeel
- Machines of gereedschap dat je nodig hebt
Twijfelgevallen
De kosten die je hierboven leest zijn vrij duidelijk kosten die je maakt voor je bedrijf, maar soms zijn er twijfelgevallen. Zijn de kosten zakelijk of privé of van allebei een beetje? Gebruik je bijvoorbeeld je privé-abonnement voor je telefoon ook voor je werk? Dan mag je alleen de kosten voor je zakelijke telefoontjes aftrekken. Hetzelfde geldt als je je auto zowel zakelijk als privé gebruikt. Je zult je zakelijke reiskosten duidelijk moeten aantonen, een rittenregistratie is daarom zeker belangrijk om bij te houden.
Kosten spreiden of niet?
De Belastingdienst maakt ook nog een verschil in kosten die je in één keer af kunt trekken en kosten die je gespreid moet aftrekken.
Spreiden
Kosten mogen niet altijd in één keer afgetrokken worden. De Belastingdienst heeft twee redenen waarom dit niet mag. Zo mag je investeringskosten pas aftrekken op het moment dat de investeringen in waarde verminderen. Dit wordt ook wel afschrijven genoemd. Ook kosten die je vooruit betaalt, dus kosten voor meerdere jaren, mag je pas aftrekken in de jaren dat de onderneming nut heeft van de kosten.
Jaarlijks aftrekken
Niet alle kosten kun je spreiden, er zijn ook kosten die slechts over een jaar gaan. Die mag je dan ook elk jaar meenemen. Denk aan loon- en personeelskosten, huur, kosten voor elektra en gas, kosten voor grondstoffen, goederen en diensten die je gebruikt voor het maken van de jaaromzet, en kosten die lager zijn dan € 450, ook wel kosten met een geringe waarde genoemd.